Für den Lehrer

Lærervejledning til tyskforløb med CoSpaces

Zuletzt aktualisiert um:
Bearbeitet von Grenzgenial
Foto: Adobe Stock

Hvad er virtual Reality og hvordan fungerer Cospaces?

Virtual reality (vr) er en teknologi som tillader en bruger at interagere med et computer-simuleret miljø f.eks. i en vr-brille. Teknologien kender mange elever fra spil. 

På Skoletube findes programmet CoSpaces, hvor elever kan bygge egne computergenererede universer, der kan ses i vr-briller. Hvis I ikke har vr-briller, kan eleverne sagtens se og interagere med universerne på deres computer. Hvis I bruger vr-briller, som man sætter en smartphone ind i, skal Cospaces-app’en downloades til telefonen og man skal logge ind for at se sit space. Ikke alle stand-alone vr-briller – altså dem, hvor man ser indhold direkte inde i brillen – kan man downloade app’en til. Aktuelle informationer om du se på https://cospaces.io/edu/tech-check.html

Om forløbene

I de to forløb med CoSpaces laver eleverne deres egne ordforrådsuniverser i en virtuel skolegård i forløbet Mein Schulhof eller dialoger i et virtuelt bageri i Cospaces i forløbet Deutsch im Freizeitjob. Dermed skaber de på samme tid egne læringsmaterialer i form af et digitialt artefakt med Cospaces, og i forløbet er der lagt op til, at de skal se og lære ord og udtryk i hinandens universer. De reflekterer i forløbet også over det enkelte univers’ anvendelighed. I forløbene arbejdes der således med det kompetenceområde i teknologiforståelse, der kaldes digital myndiggørelse. Se læringsmålene for begge forløb nedenfor. 

Opgaven Deutsch im Freizeitjob er lavet over en virkelig bager, nemlig bageren i Kvickly i Tønder. Overskriften på forløbet hænger sammen med, at forløbet er udviklet i Tønder med Grenzgenials samarbejdspartner Mind Factory by Ecco. I Sønderjylland er det en normal oplevelse for unge med fritidsjob i detailhandlen at betjene tyske kunder.

Har eleverne klaret den første opgave i hvert forløb, har de allerede eet færdigt ordforråds- eller dialogunivers. Det drejer sig i Mein Schulhof om at sætte lyd og tekst på ordene i det første skema og om den første dialog mellem Hanne og Markus i Deutsch im Freizeitjob. De følgende opgaver udbygger de det. Hvis I holder jer til at lave første opgaverefleksionsopgaven i par, som er til slut i hver opgave, allerede efter disse to opgaver, så I får den med.

Opgaven Deutsch im Freizeitjob er lavet over en virkelig bager, nemlig bageren i Kvickly i Tønder. Overskriften på forløbet hænger sammen med, at forløbet er udviklet i Tønder med Grenzgenials samarbejdspartner Mind Factory by Ecco. I Sønderjylland er det en normal oplevelse for unge med fritidsjob i detailhandlen at betjene tyske kunder.

OBS: I denne opgave ser eleverne nogle fotos med produkter ved bageren. Du afgør, om du synes, at eleverne skal oversætte dem til tysk til dialogerne eller om de tyske kunder skal sige f.eks. ”Kaj-kage” fordi det står på skiltet. 

Få et overblik over hvordan du forbereder dig bedst ved at læse lærerguiden under Ressourcen øverst til venstre. Her finder du gode råd og alle de links du skal bruge for at komme godt igang. 

 

 

 

Mein Schulhof

Her finder alle instruktionsvideoer til forløbet:

HUSK! Eleverne kan finde videoerne ved at følgene linkene i deres oppgaveark. 

 

 

Deutsch im Freizeitjob

Her finder alle instruktionsvideoer til forløbet.

HUSK! Eleverne kan finde videoerne ved at følgene linkene i deres opgaveark.